Estonia Tervise eest hoolitsemine

Töötamine kroonilise migreeniga

Minu migreenivalu on pidev, st see ei vaibu iialgi, isegi mitte üheks minutiks. Sellest hoolimata pean ma tööl käima, et end ülal pidada.

Seda ei ole võimalik kuidagi ilustada: valuga töötamine on paras katsumus ja ei muutu ajaga lihtsamaks. See paneb mind endas kahtlema, oma soorituse pärast närveerima ja küsima, kas tehtud vigades on süüdi valu või mina ise.

Pikkade aastate jooksul, mil olen pidanud tööd tegema pideva migreenivalu tingimustes olen avastanud mõned minule hindamatuks osutunud strateegiad:

Päeva õige algus

Minu tööpäev ei alga töökohta jõudes. See algab hetkest, kui ma ärkan.

Hommik on migreenivalu tõttu minu jaoks päeva kõige raskem aeg. Ärkamine võib paljude jaoks olla katsumus, kuid kui ärgata tugevas migreenivalus – nii et tundub, nagu pea peale oleks asetatud 15-kilone raskus –, siis on pead eriti raske padjalt kergitada. Sageli osutubki see võimatuks. See tähendab, et pean end igal hommikul juba enne voodist tõusmist motiveerima.

Küsin endalt absoluutselt iga päev, kas saan hakkama. Kas suudan oma pead tõsta? Kas jaksan duši all käia? Riidesse panna?

Vahel on vastus eitav, kuid enamasti siiski jaatav.

Hea välimus = hea enesetunne

Kui olen juba voodist välja saanud, on tähtis end tööks valmis seada, ka viletsa enesetunde korral. See tähendab juuste pesemist-kuivatamist, meikimist ja selliste rõivaste valimist, mis lisaksid enesekindlust. Kahjuks nõuab see kõik energiat ja jõupingutusi.

Pikka aega olid valud nii meeletud, et ei lubanud mul välimuse peale üldse energiat kulutada. Sel ajal ei lasknud valu mul tihtipeale olla mina ise. Läksin tööle hobusesabasse seotud rasvaste juustega ja mugavates riietes, nagu oleksin juba ette kõigele käega löönud, kuigi polnud päeva veel õieti alustanudki.

Nüüd on välimuse eest hoolitsemine just see, mis aitab mul tunda, et olen piisavalt valmistunud, st iga päev eesootavaks tõeliselt valmis. See on minu jaoks oluline.

Tegemist vajavate tööde nimekirja korrastamine

Vaatan igal hommikul pika tegemist vajavate tööde nimekirja läbi ja kirjutan märkmepaberile lühema versiooni sellest, mis tõepoolest vajab sel päeval tegemist. Seejärel sean kõik tegevused tähtsuse järjekorda, märkides iga ülesande juurde numbri. See aitab vältida asjade üle pea kasvamist ning tunnet, et ma ei jõua iialgi midagi valmis, muutes eesootava päeva kergemaks.

Paksu peaga võitlemine

Migreen jätab mu aju omamoodi udusse, mis võib mu mõtlemist märkimisväärselt aeglustada. See on vältimatu sümptom, millega võitlen iga päev. Kui pea on paks, paneb see mind end tundma rumalana ning enne ütlema ja alles siis mõtlema. Ausalt öeldes sunnib see mind vahel lausa oma intelligentsuses kahtlema. Kui pea on paks, siis on raske seda mitte teha.

Kuidas ma siis toime tulen? Loen kõik lõputu arvu kordi läbi. Olen kindel, et leidub palju neurootilisi inimesi, kes loevad oma e-kirju ikka ja jälle ning vaatavad isegi enda saadetud kirjad mitu korda üle. Jah, nii tehakse! Minu jaoks on see migreeniga tööl käies lihtsalt paratamatu.

Muidugi tean, et see ei ole just tõhusaim töötamise viis, aga olen liiga paranoiline selleks, et lubada endale vigu, sest pea on paks. Lisakontrollid leevendavad ärevust (ja trükivigade arvu).

Kolleegide teavitamine

Halvimal juhul, kui ma ei suuda oma valu varjata, räägin sellest töökaaslastele. Teen seda enamasti siis, kui mul on süda paha ja tahan teisi hoiatada, et võin seetõttu ootamatult koosolekult lahkuda. Mul on vedanud, sest mu kolleegid on mõistvad ja valmis mu muresid töökohal kuulda võtma.

Paratamatusega leppimine

Kui aju ei lase mul mõnda tööd lõpuni teha, ajab see tigedaks. Tean ju, et olen tubli, kuid migreen halvab sageli mõtlemisvõime. Kui nii peaks juhtuma, siis püüan mitte ärrituda ega vihastada, vaid leppida asjaoluga, et ma ei suuda praegu oma ülesannet täita.

Selliste olukordade vältimiseks ei jäta ma tavaliselt ühtki asja viimasele hetkele. Ma ei taha seista silmitsi tähtaja ja paksu peaga ühekorraga. See tähendab, et mul tuleb vahel arvuti sulgeda ja lõpetada töö järgmisel päeval, kui pea on selgem – ja see on minu jaoks raske.

Tunne rõõmu väikestest kordaminekutest

Nii nagu ma motiveerin end igal hommikul voodist tõusma, jätkan ma enda innustamist kogu päeva jooksul. Vahel on need väikesed asjad, näiteks „saada 15 minuti jooksul kolm e-kirja”. Teinekord premeerin ennast ingveritee või soolapulkadega, kui saan mõne ülesande nimekirjast maha tõmmata. Hoolimata eesmärgist või preemiast on tähtis, et tunneksin päeva jooksul rõõmu väikestest kordaminekutest.

Nõrga valu ärakasutamine

Kui valu on nõrk ja pea pole paks, siis töötan TÄIE AURUGA ega lõpeta enne, kui olen saanud kõik ülesanded nimekirjast maha tõmmata. Kogen harva päevi, mil tunnen, et olen tugev, mu pea on selge ja saan asjadega hakkama, mistõttu pean jõudma sel ajal võimalikult palju ära teha.

Eneseusaldus

Tundsin aastaid ärevust, et migreen muudab mind aeglaseks, ei lase tulemusteni jõuda ega asjadega nii hästi hakkama saada. Mingil määral on see tõsi, kuid nüüdseks olen õppinud end usaldama, et saan kõik tehtud ka juhul, kui mu valu mind ajutiselt kursilt kõrvale kallutab.

Koju puhkama!

Kuigi see pole alati võimalik, siis arvan, et pärast kurnavat tööpäeva või -nädalat on tähtis sellest taastuda. Kui lasen vaimul pärast tööd puhata, saavutan tänu sellele järgmisel päeval töölaua taga rohkem.

Järeldused

Nagu juba mainisin, on pideva valu korral raske tööd teha. Samas tean, et pideva valu käes vaevelda ja mitte tööl käia on veel hullem. Kui olin töötamiseks liiga haige, kaotasin igasuguse iseseisvuse ja tundsin puudust rahulolust, mida töö mulle pakub.

Kuigi mul on raske, tunnen siiski, et mul on vedanud, kui jaksan oma olukorras veel tööd teha. Olen tänulik iga päeva eest, mil saan valust hoolimata karjääriredelil edasi liikuda.

LA/TV/20/0017 Juuli 2020

Lisainfo saamiseks selle kohta, kuidas migreeniga toime tulla võta ühendust oma arsti või tervishoiuteenuste pakkujaga.

Leidsin selle artikli:

Jagage seda lehte: