Estonia Tervise eest hoolitsemine
Getty Images / SDI Productions

5 viisi, kuidas aidata teistel migreeni paremini mõista

Kui elad kroonilise haigusega, oled tõenäoliselt kuulnud kõikvõimalikest „rohtudest“ ja „ravivõtetest“, kusjuures soovitajateks on sageli inimesed, kellel puudub igasugune pädevus seda teha. Ilmselt oled kogenud ka seda, et sinu haigus justkui ei olegi kuigi tõsine, kuna paljud inimesed lihtsalt ei saa selle tõsidusest aru.

Sageli on raske panna inimesi mõistma, mida läbi elad, eriti kui neil on eelarvamused selle osas, mida neile selgitada püüad.

Inimesed, kes ei ole ise kroonilist haigust põdenud, lihtsalt ei hooma, kui raske see võib olla meiesuguste jaoks, kes peavad sellega elama.

Migreeni väga sageli ei mõisteta

Migreen ei ole lihtsalt peavalu. Mul ei ole mingit kasu sellest, kui ma paar tundi pimedas toas istun.

Ja ka magamine ei aita.

Mulle on palju kordi öeldud, et peaksin lihtsalt oma „eluga edasi minema“, olgugi et mul on tunne, nagu mu aju tahaks pealuust välja pressida ja ma ei suuda isegi oma silmi avada. Sellest lihtsalt pole mingit abi. Elu migreeniga on kurnav, nii et kui valu mind taaskord tabab, ei ole ma lihtsalt võimeline oma päevatoimetusi jätkama, ükskõik kui kõvasti ma ka ei pingutaks. Migreen võtab mu elu lihtsalt täielikult üle.

Mul on väga vedanud, et mu pere ja sõbrad mõistavad, kui raske üks migreenihoog võib olla. Nad saavad aru, et teen kõik selleks, et tunda end võimalikult hästi seni, kuni see kohutav piin möödub.

Järjekordne hoog võib tulla ei tea kust. Pahatihti just sellisel päeval, kui mul on palju asju plaanis ja olen hõivatud. Vahel tundub justkui haigus teaks, millal mul on kiire ja üritab siis seda aega mult varastada. Kui olen pidanud migreenihoo tõttu tühistama oma plaanid lähedastega, siis nad mõistavad mind ja teeme lihtsalt oma plaanid ümber. Viimati juhtus see alles sel nädalal. Pidin minema sõbraga lõunale, aga ärkasin üles ja mu pea tuikas. Ma ei olnud teda näinud mitu kuud ning ootasin meie kohtumist väga, aga ta mõistis, et ma ei tunne ennast hästi. Selle asemel tuli ta mulle mõned päevad hiljem külla ja minu jaoks tähendas see väga palju. Just sedasorti inimesi tuleks oma elus hoida, sest need, kes sinu seisundit pidevalt alahindavad, teevad olukorra ainult hullemaks.

Isegi mõned tervishoiutöötajad ei pruugi seda mõista

Mõnikord ei ole ainult sõbrad ja pereliikmed need, kes ei saa aru sinu migreeni tõsidusest. Selliste inimeste seas võib olla isegi tervishoiutöötajaid. Kulus kümme aastat enne, kui arst hakkas mu migreenihooge päriselt ravima. Käisin korduvalt arstivisiitidel, tegin kõike, mida mul paluti teha, muutsin oma toitumist, võimlesin, loobusin kofeiinist ja nii edasi, aga migreenihood üha jätkusid.

Mu ema on pidanud mind kolmel korral EMO-sse viima, kuna valu mu peas oli muutunud väljakannatamatuks. Mäletan, et lebasin erakorralise meditsiini osakonnas toolidel, päikeseprillid peas, silmad kinni ja nutsin, sest valu oli lihtsalt talumatu.  

Pärast mõnda EMO-s käiku suunas mu perearst mind lõpuks neuroloogi vastuvõtule, kes mind otsekohe ravima hakkas.
Pärast kõiki neid aastaid, mil minu olukorda tõsiselt ei võetud, polnud mul enam erilisi ootusi. Seega võite ette kujutada, kui suur kergendus see oli, kui mind lõpuks ometi uskuma hakati. Ma lausa kallistasin arsti, enne kui tema kabinetist väljusin.

Kuidas aidata teistel migreeni paremini mõista?

Kui sinu elus on inimesi, kes ei hooma või ei mõista sinu olukorda, siis toon alljärgnevalt välja mõned järeleproovitud nipid, mis võiksid aidata sul nendega paremini suhelda:

  • Pea päevikut. Teen oma telefoni märkmeid iga korra kohta, kui mul on järjekordne migreenihoog. Kirjutan üles, kus ma valuaistingut kogesin, milline oli valutase, kui kaua see kestis ja muud infot, millest mu arstil võiks kasu olla.
  • Lugemismaterjal. Kui su sõber või pereliige ei mõista sinu olukorda, otsi välja mõned head sellekohased veebilehed ja anna need talle lugeda, kui sulle tundub, et sellest võiks abi olla. Näiteks sellised allikad nagu „The Migraine Trust“ (Eestis „Eesti Migreeni ja Peavalu Patsientide Ühing“) pakuvad selle haiguse kohta hulgaliselt teavet.
  • Ole aus. Räägi avameelselt sellest, mis tundeid migreen sinus tekitab. Mitte ainult sümptomite mõttes, aga ka selles osas, kuidas see mõjutab sinu vaimset tervist ja mis tundeid sedalaadi mittemõistmine sinus tekitab.
  • Kirjuta kiri.Mõnikord on rääkimine raske, seega võib kasu olla oma mõtete kirja panemisest. See kiri võib olla suunatud sinu arstile, õele või kelle iganes mõistmist sa vajad. Selgita, mida sa läbi elad ja mida tegelikult
  • Küsi abi.Läks kaua aega enne, kui ma diagnoosi sain, aga lõppude lõpuks ma ikkagi sain selle. Seega jätka oma arsti juures käimist isegi siis, kui sulle tundub, et sind ei võeta kuulda. Kes veel seisab sinu tervise eest kui mitte sina ise?

On raske põdeda mingit haigust ja tunda, et inimesed, kes peaksid sind armastama ja toetama, ei tee seda. Paraku kõik inimesed ei saagi sind mõista, kuid ära lase sellel takistada end saamast kogu abi, mida sa vajad.

NPS-EE-NP-00019 Veebruari 2021

Leidsin selle artikli:

Jagage seda lehte: