Estonia Tervise eest hoolitsemine

4 viisi meestele, kuidas saada paremaks hooldajaks

Alljärgnevas artiklis jagan spetsiifilist nõu meestele, kuidas oma hooldamisoskusi parandada. See on ka minu isiklikus blogis üks peamisi teemasid, kuna meessoost hooldajaid on lihtsalt tunduvalt vähem.

Samad nõuanded kehtivad muidugi ka naistele. Samas arvan, et naiste jaoks tuleb hooldaja rolli sisseelamine mõnevõrra loomulikumalt, mehed aga peavad lähenema asjale teadlikumalt. Igal juhul loodan, et sul on minu nõuannetest oma uues ja pisut hirmutavas rollis kasu.

Ära looda üksnes toorele jõule 

Kui sinu hooldataval on füüsilisi puudeid, siis tõenäoliselt tuleb teda aidata tema igapäevastes tegevustes või liigutamisel ja kasutada selleks füüsilist jõudu. Aeg-ajalt on see kindlasti vältimatu. Tehes seda aga pidevalt, võid hoopis endale liiga teha. Nii või teisiti ei ole see alati ka patsiendi huvides, kes ei pruugi sel juhul uuesti omandada vajalikke oskusi.

Tee nii nagu professionaalsed füsioterapeudid, kes ei panusta mitte niivõrd füüsilisele jõule, vaid rohkem tasakaalu- ja biodünaamika reeglitele. Oma naise ravi käigus olen näinud pisikest kasvu naishooldajaid aitamas märkimisväärselt kogukaid meessoost patsiente. See, et võimaldad oma hoolealusel tegevusse maksimaalselt panustada, on turvalisem nii sulle kui ka tervislikum talle endale. Nii füüsiliselt kui ka emotsionaalselt. 

Mõtle vähem peaga ja rohkem südamega

Kaastunne on see, kui võtad enda kanda kellegi teise valu ja see on kinni sinu mõtlemises. Empaatiavõime tähendab aga oskust panna end kellegi teise olukorda ja püüda mõista, mida nad läbi elavad.

Paljud mehed suudavad väljendada kaastunnet, aga pahatihti mitte empaatiat. Mis hooldamisse puutub, siis empaatia on siin oluliselt võimsam abivahend. Ära haletse patsienti, vaid püüa näha maailma tema vaatenurgast. Kasuta seda uut oskust tema elukvaliteedi tõstmiseks ja tema eest paremini hoolitsemisel.

Tõsi, empaatiline olemine on raske, kuna eeldab sinult oma tunnetega kontaktis olemist ja mitte enese emotsionaalset distantseerimist või osavõtmatuks jäämist – kaks iseloomuomadust, mis meestele juba noores eas selgeks õpetatakse. Empaatiavõime praktiseerimine võimaldab sul saada hooldatavaga lähedasemaks ja sisendab neisse usaldust ja enesekindlust. 

Ära karda käsi mustaks teha

Ebaõiglane või mitte, kuid üldjuhul ei taha mehed hooldajatena teha selliseid möödapääsmatuid tegevusi nagu patsiendi söötmine ja pesemine. Sõltuvalt sinu olukorrast võib sul olla võimalik paluda täiendavat abi nende tegevuste läbiviimiseks, kuid mina soovitan sul neid ikkagi ka ise tegema õppida.

Olen oma naise sajaprotsendiline hooldaja, mis tähendab muuhulgas kõikide hügieenitoimingute tegemist. See pole alati lihtne, kuid olen kindel, et saan hakkama kõigega, mis sellega kaasneb. Kindlasti aitab sellele kaasa ka asjaolu, et minu naine usub minusse.

Me ei tea kunagi ette, millal seisame silmitsi mõne isikliku hädaolukorraga ja siis pole enam aega mõelda, kuidas selles olukorras tegutseda. Isiklikult tunnen, et olen valmis mis tahes olukorraks ja valmis hoolitsema kõigi oma naise vajaduste eest. Ja temal juba loomingulisust jagub! 

Hari ennast

Kasvasin üles teadmisega, et enese eest hoolitsemine ei ole kuigi keeruline. Pidin õppima, kuidas duši all käia, habet ajada, küüsi lõigata ja tualetis käia. Rohkem nagu polnudki vaja, eks? Mida vanemaks ma sain, seda rohkem mõistsin, kui oluline on oma naha, juuste, hammaste, toitumise jms eest veel paremini hoolt kanda, olgugi et see ei tulnud kergelt. Veel visamalt oskasin seda üle kanda kellegi teise eest hoolitsemisele.

Olen olnud nii oma isa kui ka oma naise hooldaja ja tean, kui oluline on teha vahet mehe ja naise nõudmiste vahel. Olles mehe anatoomia ja protsessidega tuttav, oli mul oma isa vajadusi lihtsam rahuldada. Mehe seisukohast võivad naised tunduda keerukamad ja tõenäoliselt tuleb sul õppida, kuidas naiste spetsiifiliste toimingutega hakkama saada või siis vajadusel toetuda välisele abile.

Näiteks eelistan ma viia oma naist küünesalongi selle asemel, et talle ise maniküüri ja pediküüri teha. 

Ülejäänu osas olen konsulteerinud professionaalidega, rääkinud oma õega ja uurinud internetist. See pole olnud lihtne ja ma ei saa öelda nagu tunneksin end selles vallas täiesti mugavalt. Oluline on aga mitte ainult teada, kuidas nende asjadega toime tulla, vaid ka mõista, kui midagi on valesti.

Lõpetuseks üks väike ülesanne. Vihje – ära usalda oma sisetunnet 

Hokikepp ja pall maksavad kokku 1 euro ja 10 senti. Hokikepp maksab 1 euro võrra rohkem kui pall. Kui palju maksab pall? 

Enamus mehi vastaks kohe, et pall maksab 10 senti, aga see on vale, kuna sellisel juhul maksab hokikepp kõigest 90 senti pallist rohkem. Õige vastus on, et pall maksab 5 senti ja hokikepp 1 euro ja 5 senti. Inimene, kes tugineb oma kõhutundele oleks tõenäoliselt pidanud õigeks esimest vastust, mille järgi pall maksab 10 senti. Samal ajal kui inimene, kes võtab aega analüüsimiseks, oleks märganud esialgset viga ja nuputanud ka õige vastuse välja. 

Inimesed kalduvad pahatihti usaldama oma sisetunnet. Loo moraal seisneb selles, et peame kaevuma sügavale, lähtuma vähem kõhutundest ning kellegi eest hooldamisele samuti läbimõeldumalt lähenema. Lõppkokkuvõttes võidavad sellest kõik! 

NPS-EE-NP-00034 Oktoober 2021

Leidsin selle artikli:

Jagage seda lehte: